Köpvillkor

Om Walfridsson's Skärservice AB

  • Företaget har sitt säte i Örebro. Organisationsnummer: 559102-5621.  Företagets postadress är Askers-Kvinnersta 206, 71594 Odensbacken.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss så snart vi kan.


Beställning

  • När du slutfört din beställning skickas direkt (viss fördröjning kan förekomma) en beställningsbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris och leveransadress.
  • Är något fel i beställningsbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till: [email protected].

Personlig produkt

  • En personlig produkt är en produkt med personlig prägel (ex. egen text) som beställts direkt i webbutiken.
  • Efter beställning av en personlig produkt är det extra viktigt att kontrollera beställningsbekräftelsen så att texten du angett för din produkt stämmer och har korrekt stavning.
  • Inom en arbetsdag kommer en korrektur till din mail där du ser hur din produkt kommer att se ut. Har vi inte hört något annat 2 dygn senare anses korrekturen vara OK, och tillverkningsprocessen startar.

Specialbeställning

  • Specialbeställning innebär att vi tillverkar någonting helt enligt dina önskemål och idéer.
  • Som regel får du först ett uppskattat pris, vill du sedan gå vidare ritar vi upp ett förslag.
  • För beställning får du slutligen en länk där du ser din produkt samt exakt pris, och lägger sedan beställning direkt i vår webbutik.


Betalning

För företagskunder kan vi i vissa fall även erbjuda vår egen faktura, med följande villkor:

  • 0kr i fakturaavgift.
  • 30 dagars kredit.
  • Påminnelseavgift på 60kr tillkommer vid utebliven betalning.
  • Dröjsmålsränta på 8% + referensränta fr.o.m att fakturan förfallit.


Leverans

Så snart din beställning är färdig att skickas få du en bekräftelse på detta till din e-postadress.

Privatperson

  • Dom allra flesta beställningar skickas med DHL, och levereras till ditt närmsta ombud. Beställningar med väldigt små och lätta produkter kan levereras med Postnord direkt till din brevlåda.
  • Vi tar ut en fraktavgift på 69:- som gäller alla våra produkter med undantag för våra största produkter och specialbeställningar där transportmetod kan variera ifrån fall till fall.
    Aktuellt fraktpris för just din beställning visas i kassan innan du genomför din beställning.

Företag

  • Till företag skickar vi med DHL och kan leverera både till ombud och direkt till företag.
  • Som standard finns 2st fraktalternativ, Service-Point (69:-) och företagspaket (fr.99:-). Vid specialbeställning eller stora beställningar kan dock andra alternativ förekomma.


Leveranstider

  • Våra normala leveranstider på lagerprodukter är 2-3 arbetsdagar. Finns beställda produkter i lager skickar vi normalt nästkommande arbetsdag.. 
  • Produkter som tillverkas på beställning försöker vi skicka inom 2 veckor. Beställningsvaror ska vara märkta med "Tillverkas på beställning, leveranstid ca. 2 veckor." i produktinfon. Vi reserverar oss dock för att denna märkning på vissa produkter kan saknas.
  • Specialbeställningar tar i regel lite längre tid, omkring 4 veckor.
  • Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss via e-post till: [email protected].


Ej uthämtade paket

Standardprodukter

  • Om en sändning ej hämtas ut hos ombud returneras den till oss. Vi debiterar 350:- för ej uthämtade paket, för att täcka frakt- och administrationskostnader.
  • Vi lägger ditt ej uthämtade paket på förvaring i ca. 4-8 veckor. Har vi inte hört något ifrån dig kommer vi automatiskt att återbetala dig med ett avdrag på 350:-, alternativt debitera för mellanskillnaden för att nå upp till 350:

Personlig- / Special-produkt

  • Är det en personlig eller specialbeställd produkt som är tillverkad efter just dina önskemål med din personliga prägel så sker ingen återbetalning.
  • Du har inom 3 månader möjlighet att vi skickar ditt paket igen mot en avgift fr.299:-.


Extra leveransförsök (företag)

  • Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnader som uppstår då transportören inte lyckats leverera på er företagsadress (ex. om ingen fanns på plats).


Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms som standard. Högst upp på sidan till höger om loggan, kan du ändra om du istället vill se priserna exkl. moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.


Ångerrätt

  • Vid köp av "standardprodukter" på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Ångerrätten gäller inte vid:

  • Specialtillverkad/personlig produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas via e-post till: [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, beställningsnumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas väl paketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.


Reklamation och klagomål

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras via e-post till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, beställningsnummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.


Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  • Vi tar heller inget ansvar för om kunden angett fel mailadress eller av annan anledning inte mottar eller läser mail ifrån oss som kan innehålla viktig information gällande kundens beställning.
    Exempelvis om kunden genomfört en beställning med bristfällig eller ogiltig information som leder till att beställningen annulleras. Vi skickar givetvis ut information om detta, men om kunden ej mottar eller läser detta tar vi inget ansvar för ev. påföljder av utebliven leverans.


Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då många av våra bilder är dataillustrerade samt att en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Färg och rostskydd

Gällande vår egen tillverkning så är alla lackerade produkter pulverlackerade om inget annat anges. Det medför ett starkt skydd mot exempelvis korrosion och slitage från väder och vind.
Trotts detta skydd är det viktigt att ta hand om och sköta produkten för att bibehålla en lång livslängd.


Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.


Personuppgiftslagen

  • Vi skyddar dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204). Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning. Du kan som kund alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifter från vårt register.


Personuppgifter

  • Genom att handla hos Walfridsson's Skärservice AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Walfridsson's Skärservice AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?

  • En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?

  • För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
Betalleverantör

  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 
  • De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna och Swish.

Fraktbolag

  • För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
  • De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL och Postnord.

Nyhetsbrev

  • Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
  • Vi använder GetANewsletter för utskick av nyhetsbrev.

Rätten till tillgång

  • Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse 

  • Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd

  • Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd

  • Walfridsson's Skärservice AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter

  • Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 
  • Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.


Ändringar till de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.


Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.